VSV-cijfers schooljaar 22/23 bekend – een lichte daling van VSV in de regio Eem!

Begin maart heeft OCW de VSV-cijfers over het vorige schooljaar (22/23) gepubliceerd op het dashboard (https://informatieproducten.duo.rijkscloud.nl/public/dashboardvsvopen/). Het aantal jongeren dat zonder startkwalificatie het onderwijs verliet is landelijk gezien ongeveer gelijk gebleven t.o.v. het jaar ervoor. Kijkend naar het aantal jongeren uit de regio Eem is er sprake van een lichte daling!

Deze daling is af te lezen in onderstaand overzicht:

Inzoomende op het VO is er in de regio Eem sprake van een lichte daling. Dit afzettend tegen de landelijke stijging van VSV op het VO, is dit een positieve uitslag.

Waar het VAVO vorig schooljaar nog boven het landelijk gemiddelde scoorde, is er nu sprake van daling, waardoor dit percentage ruim onder het landelijk gemiddelde zit. Dit betekent dat er meer jongeren uit de regio Eem het VAVO verlaten met een diploma!

Kijkend naar het MBO in de regio Eem is er eveneens sprake van een daling. Dit in tegenstelling tot het landelijk beeld, waarbij het VSV-percentage toeneemt, is dit ook een positieve uitslag.

Geïnteresseerd in een nadere uitwerking van de VSV-cijfers van de regio Eem? Deze staat uitgewerkt in ‘Samenvatting en analyse VSV-cijfers 22/23’: Dit betreft de gespecificeerde VSV-cijfers en -percentages van de regio per schooljaar 22/23 en 21/22, per onderwijscategorie, per leeftijd, per woongemeente, per MBO-instelling en per MBO-niveau.

Al met al dus een positief resultaat als we de VSV-cijfers afzetten tegenover het schooljaar ervoor en tegenover de landelijke cijfers. Tegelijkertijd is het een resultaat waar we nog zeker niet tevreden mee kunnen zijn, als we dit afzetten tegen de streefcijfers[1] van de regio. Vanuit de ambitie ‘Iedere jongere een kansrijke (school)loopbaan’ ligt er dus onverminderd de taak om ons te blijven inzetten voor deze ambitie.

De samenwerking in de regio tussen het onderwijs en regiogemeenten speelt een cruciale rol in het behalen van de daling. De focus op de samenwerking blijft essentieel; om samen te blijven werken aan de begeleiding van jongeren bij wie het behalen van een diploma of het vinden van een baan niet zo maar lukt.

De VSV-cijfers krijgen een vervolg in de regio-analyse, waarmee voor de zomervakantie een start wordt gemaakt. Deze analyse zal als basis fungeren voor een regionaal programma dat per 1 augustus 2025 van start gaat. Hierover is meer te lezen in het artikel ‘Wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk’.

 

[1] Streefcijfers staan vermeld in derde tabblad van Excel bestand ‘Samenvatting en analyse VSV-cijfers 22/23’

Wetsvoorstel 'Van school naar duurzaam werk'

Het Rijk (ministeries van OCW en SZW) heeft het voornemen om per 1-8-’25 de nieuwe wet ‘Van School Naar Duurzaam Werk’ in te voeren. Met deze nieuwe wet beoogt het Rijk de positie van jongeren te verbeteren door de begeleiding te versterken gedurende het traject van school naar duurzaam werk.

De aanleiding voor de nieuwe wet heeft te maken met meerdere factoren:

  • met name pro, vso, entree en bol niveau 2 studenten hebben nog te vaak geen werk of verliezen werk, waardoor de kans groot is dat zij structureel in de problemen komen;​
  • verantwoordelijkheden van scholen en gemeenten sluiten nog niet goed op elkaar aan; er is onvoldoende samenwerking in de keten waardoor jongeren uit beeld verdwijnen;​
  • er is meer behoefte aan goede voorbereiding voor de start op de arbeidsmarkt. Ondersteuning in de overgang van school naar werk helpt daarbij.

De kern van het wetsvoorstel omvat de onderstaande elementen:

  • scholen en gemeenten (afdelingen jeugd, onderwijs, werk & inkomen) trekken samen op om jongeren op maat te kunnen begeleiden. Met gebruik van elkaars expertise en instrumenten;
  • jongeren blijven in beeld en worden proactief benaderd.

Als vervolg op het huidige VSV programma (2020-2024) wordt het nieuwe regionaal programma (2025-2029) als volgt uitgebreid:​

  • Gemeenten gaan meer preventief en samen met het onderwijs werken, om schooluitval of werkloosheid onder jongeren te voorkomen​;
  • Zij zorgen samen met scholen dat hulp dichtbij en het liefst op school georganiseerd wordt zodat jongeren geen drempel ervaren​;
  • Ook wordt er in de nieuwe aanpak gericht ingezet op verbetering van de overgang van het onderwijs naar de arbeidsmarkt​;
  • De nieuwe wet gaat uit van jongeren in de leeftijd van 12 tot 27 jaar met en zonder startkwalificatie;
  • De Centrumgemeente van de arbeidsmarktregio is ook medeverantwoordelijk voor totstandkoming en uitvoering van het regionaal programma en sluit aan bij het bestuurlijk overleg;
  • Regio’s hebben de keuzemogelijkheid om het ​domein zorg aan te haken (jeugdhulp en welzijn/wmo)​.

Om de tussenfase tot het in werking treden van de nieuwe wet te overbruggen, wordt het huidige VSV-programma met 1 jaar verlengd (van 1-8-2024 tot 1-8-2025).

De voorbereiding op deze nieuwe wet is inmiddels gestart en zal in het nieuwe schooljaar verder opgepakt worden. Zo wordt er de komende maanden een regio-analyse gemaakt waarin we naast de feiten en cijfers evalueren wat het huidig programma en de lopende projecten hebben opgeleverd. Ook nemen we daarin mee welke uitdagingen, onderbouwd met data, een plek moeten krijgen in het nieuwe regionaal programma.

Ontdek de Werelden van MBO: nieuwe video's voor inspirerende loopbaanontwikkeling!

De projectgroep Versterken LOB Eemland heeft een reeks nieuwe video’s gelanceerd op LOBeemland.nl om decanen en mentoren in het VO te ondersteunen bij het LOB-programma. Deze video’s zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het verkennen van verschillende opleidings- en beroepsmogelijkheden binnen het mbo.

Een van de video’s biedt een inkijkje in het mbo-profiel Economie. Hierin kunnen leerlingen kennismaken met diverse richtingen, waaronder administratief/financieel medewerker, retailmedewerker/ondernemer retail, marketing en communicatie, luchtvaartdienstverlener, juridisch medewerker, evenementenorganisatie, manager/ondernemer horeca, en de koksopleiding.

Een andere video richt zich op het mbo-profiel Techniek & Bouw. Hier worden verschillende richtingen belicht, zoals mechatronica, werktuigbouwkunde, installatietechniek, elektrotechniek, logistiek medewerker, timmerman, bouwkunde, meubelmaker, werkvoorbereider en schilderen.

Tot slot is er een video over het mbo-profiel Zorg & Welzijn. Hierin komen richtingen aan bod zoals helpende zorg en welzijn, verpleegkunde, doktersassistent, tandartsassistent, apothekersassistent, allround laborant & analist, onderwijsassistent en pedagogisch medewerker.

Deze video’s, variërend van 20 tot 30 minuten, bieden waardevolle inzichten in verschillende branches en opleidingsrichtingen binnen het mbo. Ze zijn beschikbaar op LOBeemland.nl, waar decanen en mentoren een account kunnen aanmaken om de video’s in de klas te tonen. Op die manier kunnen de video’s worden ingezet wanneer het de begeleider uitkomt en het past binnen de LOB-lessen. Samen kunnen we leerlingen helpen een beter beroeps- en opleidingsbeeld te ontwikkelen.

Training loopbaangespreksvoering, een praktijkgerichte aanpak

Als we denken aan loopbaanontwikkeling, is één ding cruciaal: de kracht van het loopbaangesprek. Het vermogen om in gesprek terug te kijken op ervaringen en vervolgens vooruit te kijken naar concrete doelen en stappen. In de training loopbaangespreksvoering ontdekken de deelnemers verschillende gesprekstools om leerlingen (en studenten) door middel van het loopbaangesprek in beweging te krijgen. Dit is geen theoretische benadering, maar een praktijkgerichte aanpak die direct toepasbaar is.

  

De training is onderdeel van het aanbod vanuit het project ‘Versterken van LOB Eemland’ en duurt vier dagdelen. Dit jaar doen elf onderwijsprofessionals van zes verschillende vmbo-scholen mee aan deze training. Onderwerpen die aan bod komen: het voeren van een loopbaandialoog; gedrag-gericht coachen en hoe als begeleider inhoud te geven aan loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB).

De training heeft weer meer de aandacht gericht op het brede palet aan mogelijkheden binnen het LOB”, aldus een van de deelnemers.

Met drie van de vier trainingsdagen achter de rug gaan de deelnemers aan de slag om de opgedane kennis en gesprekstechnieken toe te passen binnen hun eigen organisatie. In juni volgt nog een vierde afsluitende trainingsdag, waarin (studie)loopbaanbegeleiding centraal staat.

Wil je aankomend schooljaar ook deelnemen?
Ben je geïnspireerd geraakt en wil je volgend schooljaar ook deelnemen aan deze waardevolle training? Goed nieuws! Ook in schooljaar 2024-2025 staat de training loopbaangespreksvoering weer op het programma. Wil je meer weten of je aanmelden? Neem dan contact op met de trainer Daniël Kers via d.kers@meerscholen.nl

Traject 'borging LOB op school' volop in actie

Dit jaar is een drietal scholen gestart aan het traject Borging LOB op school. Hun doel: het maken van een kwaliteitsslag om het programma rondom loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) goed onder de loep te nemen, te versterken en te borgen.

Met het traject Borging LOB krijgen de deelnemers opdrachten, materialen, feedback en een sparringpartner om LOB op school in beweging te brengen en te borgen binnen het onderwijscurriculum. Per school werken drie deelnemers, waaronder de decanen, samen aan een integraal LOB-plan. In Iedere fase staat een ander thema centraal. Het traject start met een nul-meting om vervolgens te komen tot een visie op LOB. Daarna wordt er gewerkt aan een doorlopende leerlijn voor LOB en geeft de LOB-scan inzichten in randvoorwaarden, rollen en taken en samenwerking. Hierna gaat de school aan de slag met het LOB-beleid en hoe ze dit kunnen monitoren, evalueren en verankeren. Alle tussentijdse opleveringen komen uiteindelijk samen in het integrale LOB-plan.

De meerwaarde van deelname aan dit traject is dat de school tijd en aandacht geeft aan de LOB-kwaliteitsslag, waarbij de LOB-kartrekkers ondersteuning krijgen van een loopbaanexpert vanuit het project Versterken van LOB Eemland. Ook kunnen deelnemende scholen samen optrekken, vragen bespreken en elkaar verder helpen.

Wil jij of jouw school aankomend schooljaar ook aan de slag met borging LOB?
Goed nieuws! Ook in schooljaar 2024-2025 staat het traject borging LOB weer op het programma. Wil je meer weten of je aanmelden? Neem dan contact op met de trainer Daniël Kers via d.kers@meerscholen.nl

Workshop borging LOB; van LOB-scan komen tot LOB-ontwikkelplan

Op 18 april organiseert de projectgroep ‘Versterken LOB in vo i.s.m. de arbeidsmarkt en mbo’ een workshop Borging LOB; van LOB-scan komen tot LOB-ontwikkelplan. De workshop maakt voor een drietal scholen (Yuverta vmbo Amersfoort, Farel College en Aeres vmbo Nijkerk) deel uit van een lopend traject borging LOB, waarin zij een stevige kwaliteitsslag aan het maken zijn om LOB binnen de organisatie te versterken. Deze workshop biedt ze de kans om ook van elkaar én met elkaar te leren. Ook doen De Meerwaarde, Guido en Waldheim-mavo mee, die juist deze workshop gebruiken als een vertrekpunt voor verdere borging van het programma rondom loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB).

Tijdens de workshop gaan de deelnemers aan de slag met de LOB-scan en een loopbaanwandeling. Hiermee krijgen zij inzicht in de behoeften en ontwikkelpunten van hun school op het gebied van LOB. Ter inspiratie presenteren de traject-scholen hun ervaringen. Vervolgens werken we samen aan een LOB-ontwikkelplan per school, waarin concrete doelen en acties worden geformuleerd om LOB effectief te integreren in het onderwijs.
De workshop vindt plaats in de inspirerende omgeving van de Soesterduinen. Een ideale locatie om met elkaar te wandelen in de natuur, in gesprek te gaan en te komen tot concrete acties en doelen.

Terugblik netwerkbijeenkomsten en LOB-bustour: overzichtelijk samengebracht in website

In de afgelopen maanden hebben er veel netwerkbijeenkomsten plaatsgevonden. Op de website van Aanpak VSV Eemland zijn de verslagen van deze bijeenkomsten nu op een aparte pagina te vinden. Hier staat een korte terugblik en eventueel de gedeelde presentatie(s).

De netwerkbijeenkomsten zijn chronologisch gerangschikt.

De bijeenkomsten in 2024 waren:

  • Van school naar  duurzaam werk – 1 februari ‘24
  • Ondersteuning op het MBO –  5 maart ‘24
  • LOB-Bustour voor decanen en mentoren VO – 7 maart ‘24
  • Borging LOB; jongeren aan het woord – 21 maart ’24
  • Versterken overstap VSO-MBO – 4 april ‘24