Na de overstap van VO naar vervolgonderwijs blijkt dat het risico op uitval in het eerste en tweede verblijfsjaar van het vervolgonderwijs relatief groot is. Dit geldt niet alleen in MBO, maar ook in HBO/WO.
Bijna alle leerlingen die overstappen naar het MBO – meestal afkomstig uit het VMBO – hebben nog geen startkwalificatie. Daarom is sinds de start van regionale VSV programma’s het verbeteren van LOB en de aansluiting VO-MBO één van de hoofdthema’s in het programma.
Ons motto: samen werken aan kansrijke loopbanen!
Binnen de programmalijn Aansluiting vo-mbo worden vier projecten uitgevoerd:
Versterken LOB in vmbo i.s.m. mbo en arbeidsmarkt
Vanuit het project ‘Versterken LOB in vmbo i.s.m. mbo en arbeidsmarkt’ worden activiteiten georganiseerd gericht op leerlingen en onderwijsprofessionals. Deze activiteiten ondersteunen de scholen bij het realiseren van een sterk LOB-programma waarin de leerlingen werken aan ontwikkeling van de loopbaancompetenties, zoals opgenomen in het programma van toetsing en afsluiting in het VMBO:
• Kwaliteitenreflectie – wat kan ik het beste en hoe weet ik dat?
• Motievenreflectie – waar ga en sta ik voor en waarom dan?
• Werkexploratie – waar ben ik het meest op mijn plek en waarom daar?
• Loopbaansturing – hoe bereik ik mijn doel en waarom zo?
• Netwerken – wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen?
Leerlingen die deze competenties leren ontwikkelen en beheersen maken meer bewuste en gemotiveerde loopbaankeuzes. Dit draagt belangrijk bij aan minder voortijdig schoolverlaten.
De keuze voor activiteiten/projecten van het programmateam wordt bepaald door de input van de regionale scholen (programmapartners). Hierbij speelt de landelijke agenda natuurlijk ook een rol.
Activiteiten voor professionals zijn:
• Regionale netwerkbijeenkomsten Aansluiting vo-mbo en sterk LOB.
• LOB-bustour naar het MBO.
• Training loopbaangespreksvoering.
• Traject borging LOB.
Activiteiten voor leerlingen / studenten zijn:
• Voorlichtingsdag MBO-beroepen
• MBO-oriëntatieworkshops
• Loopbaanevenementen
• Video’s van mbo-richtingen
Website LOBeemland.nl
Op deze regionale LOB website lobeemland.nl is de informatie te vinden over bovenstaande regionale LOB-activiteiten voor VMBO-leerlingen en onderwijsprofessionals.
Ook zijn op deze LOB-website de links naar de online oriëntatiemogelijkheden van alle regionale MBO-instellingen te vinden. De website is hiermee een mooi startpunt voor VMBO-leerlingen in hun zoektocht naar een vervolgopleiding.
Jaarrapportage Sterk LOB in VMBO
Jaarlijks wordt er een jaarrapportage over de activiteiten binnen dit project opgesteld. Download de jaarrapportage: Deel D: De jaarrapportage 2023 – 2024 – Sterk LOB in VMBO, of download hier de samenvatting van de jaarrapportage. Hierin zijn informatie en kerngegevens te vinden m.b.t. alle regionale (bovenschoolse) LOB-activiteiten in de regio.
Projectleider: Daniël Kers
Sterk LOB in praktijkgericht programma VMBO-TL
Sinds 2020 worden er voor het VMBO-tl zgn. praktijkgerichte programma’s ontwikkeld. Doel van deze programma’s is:
- Betere aansluiting op vervolgonderwijs
- Betere oriëntatiemogelijkheden op vervolgonderwijs
- Aanleren praktische vaardigheden
- Aanleren generieke vaardigheden van belang voor vervolgonderwijs en verdere loopbaan (zoals presenteren, plannen, organiseren, samenwerken, zelfstandig werken
- Versterken LOB en aanleren loopbaancompetenties.
In het praktijkgerichte programma wordt er gewerkt met zoveel mogelijk levensechte leeropdrachten, met betrokkenheid van een externe (of interne) opdrachtgever.
De praktijkgerichte programma’s maakten deel uit van de plannen voor de zgn. ‘nieuwe leerweg’, waarin de huidige vmbo tl en vmbo gl routes zouden samengaan. De invoering van de nieuwe leerweg is echter uitgesteld en is dus nog niet zeker. De ontwikkeling van de praktijkgerichte programma’s gaat echter door, zo heeft OCW laten weten. Deze programma’s mogen vanaf schooljaar 24/25 vrijwillig aangeboden worden als examenvak in het vrije deel van het vmbo tl-programma.
Voor meer informatie over de praktijkgerichte programma’s zie: www.praktijkgerichteprogramma’s
Acht vmbo-tl scholen in de regio zijn in voorjaar 2022 een samenwerking aangegaan waarbinnen zij in de schooljaren 22/23 en 23/24 16 praktijkgerichte programma’s gaan ontwikkelen:
- een praktijkgericht programma Techniek en Toepassing (T&T)
- en voor een praktijkgericht programma Dienstverlening en Producten (D&P).
Beide zijn zgn. licentievrije programma’s. De 8 samenwerkende scholen zijn: Corderius College, Het Nieuwe Eemland, ‘t Atrium, Farel College, Mavo Muurhuizen, Corlaer College, ’t Hooghe Landt en Amsfort College.
De samenwerkende scholen krijgen ondersteuning (projectleiding) en cofinanciering vanuit het regionale programma Sterk Techniekonderwijs (T is for Tech).
Daarnaast ondersteunt Aanpak VSV Eemland de samenwerkende scholen. Projectleiders van ons regionale VSV project ‘Sterk LOB in VMBO i.s.m. mbo en arbeidsmarkt’ hebben veel expertise opgebouwd op het terrein van LOB-ontwikkeling in het VMBO. Vanuit deze expertise ondersteunen zij de samenwerkende scholen bij:
- het integreren van het praktijkgerichte programma en LOB, zodat de opdrachten mede helpen bij het ontwikkelen van loopbaancompetenties, dus LOB als integraal onderdeel van de levensechte leeropdrachten in het programma;
- het organiseren van duurzame verbindingen tussen onderwijs en arbeidsmarkt.
Beoogde resultaten:
In 22/23:
- Ontwikkelen van 8 levensechte leeropdrachten voor de praktijkgerichte programma’s T&T en D&P, met een sterke LOB-component.
- Gestoeld op de eisen van de concept examenprogramma’s voor de praktijkgerichte programma’s.
- Aansluiting en afstemming met MBO en arbeidsmarkt.
- Regionale samenwerking, kennisdeling en krachtenbundeling.
In 23/24:
- Testfase: uitvoeren van de ontwikkelde levensechte leeropdrachten, waar nodig bijstelling van de opdrachten en ontwikkeling van nog 8 opdrachten.
Projectleider: Hans Roorda
Versterken Aansluiting en overdracht VSO-MBO
Dit project richt zich specifiek op de leerlingbegeleiders en doorstroombegeleiders van leerlingen uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) die naar verwachting een VMBO diploma gaan halen. Daarnaast richt het project zich op instroomteams en studentcoaches van (ex) VSO leerlingen in het MBO.
Gediplomeerde VSO-leerlingen stromen door naar MBO niv. 2, 3 en 4 opleidingen. Het gaat in de regio om een relatief kleine groep leerlingen; 30 tot 40 gediplomeerde doorstromers per schooljaar, afkomstig van 10 verschillende VSO-scholen in de brede regio Midden Nederland. Zij stromen uit naar verschillende mbo-instellingen.
Doelstelling van dit project:
- Er is een functionerend regionaal lerend netwerk van contactpersonen doorstroom uit VSO en MBO, die gezamenlijk bijdragen aan het versterken van de aansluiting tussen VSO (met diploma) en MBO niv. 2, 3 en 4 opleidingen.
- Bij elke gediplomeerde VSO-leerling met die het MBO instroomt, is er sprake van een tijdige warme overdracht vanuit de school van herkomst.
Beoogde resultaten:
- Een lerend netwerk van contactpersonen doorstroom uit VSO en MBO, die elkaar waar nodig snel weten te vinden.
- Twee regionale lerend netwerkbijeenkomsten VSO-MBO per schooljaar (in november en in maart)
- Opzetten van een systeem om het studiesucces van gediplomeerde VSO-leerlingen in het MBO te monitoren. Om vervolgens de monitorresultaten jaarlijks te bepreken met VSO en MBO en op basis hiervan verdere verbeteracties uitzetten.
Als resultaat van het lerend netwerk VSO-MBO:
- Een vroegtijdige afstemming tussen de contactpersonen doorstroom VSO en MBO, over de mogelijkheden van het MBO t.a.v. de extra ondersteuning die de ex VSO leerling in het MBO nodig heeft.
- Vanuit het MBO en vanuit Aanpak VSV Eemland VSO scholen ondersteunen bij het vormgeven van een sterke LOB.
- Een tijdige warme overdracht van VSO naar MBO
- Adequaat inzetten van de nazorg mogelijkheden die het VSO heeft voor doorstromende leerlingen.
- Kennisdelen over de landelijke verbeteragenda Passend Onderwijs en de werkagenda MBO. Waar van toepassing; aansluiten bij de speerpunten uit deze agenda’s.
- De activiteiten in dit project afstemmen met de samenwerkingsverband Passend onderwijs V(S)O Eem. Opzet en resultaten van het project evalueren in het OOGO (op overeenstemming gericht overleg) van de ketenpartners van dit Samenwerkingsverband.
NB> We hebben in de brede regio Midden Nederland overigens te maken met 4 verschillende passend onderwijs regio’s – en dus met 4 samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs.
Projectleider: Yolanda van der Hooft
cofinanciering activiteiten JINC
JINC richt zich met name op jongeren uit een milieu met sociaal-economische achterstanden. Het doel van JINC is om kansengelijkheid te vergroten.
Dit doet JINC door jongeren de praktijk van het bedrijfsleven te laten ervaren, waarbij er gewerkt wordt aan diverse (werknemers)vaardigheden en het vergroten van je netwerk. Zo krijgen jongeren meer kans op een goede start de op arbeidsmarkt.
In de regio Amersfoort organiseert JINC voor VMBO scholen de volgende LOB activiteiten:
- Bliksemstages;
- Sollicitatietrainingen;
Scholen in de regio die deelnemen aan de activiteiten zijn: Amsfort College, Axia College, ’t Atrium, Het Element, MBO Amersfoort, Guido vmbo, Mavo Muurhuizen, Trivium College en Yuverta vmbo Amersfoort.
JINC krijgt voor haar LOB activiteiten in de regio Eem cofinanciering van Aanpak VSV Eemland. Meer info, zie www.JINC.nl
Projectleider: Hanneke Jansen