19 juni 2025, Lerend Netwerk, Loopbaanontwikkeling in het MBO

Op donderdag 19 juni kwamen onderwijsprofessionals uit het voortgezet onderwijs (VO) en middelbaar beroepsonderwijs (MBO) samen tijdens een inspirerende lerende netwerkbijeenkomst dat werd georganiseerd vanuit de projectgroep Versterken LOB Eemland. Dit keer stond LOB op het MBO centraal, met de vraag: hoe versterken we samen de loopbaanontwikkeling van leerlingen en studenten?

MBO Amersfoort en ROC Midden Nederland deelden eerst hun visie op LOB en het vernieuwde LOB-beleid. Vervolgens vertelden loopbaandocenten wat zij concreet aan loopbaanbegeleiding doen binnen de mbo-lessen. Binnen het mbo is iedere afdeling eigenlijk een eigen school die op een eigen manier invulling aan LOB geeft.

Om van elkaar te leren gingen deelnemers met elkaar in gesprek aan de hand van acht stellingen. Hieronder een greep uit de inzichten en reflecties.

 

1. Aansluiten bij het bestaande Loopbaandossier uit het VO
Er leeft brede steun voor het idee om in het MBO gebruik te maken van het Loopbaandossier dat leerlingen in het VO al opbouwen. Tegelijkertijd werd benadrukt dat er veel verschillen zijn tussen scholen, en dat het belangrijk is om ruimte te houden voor een frisse start. Een goede afstemming tussen VO en MBO is hierbij cruciaal.

2. De rol van ouders in de loopbaanontwikkeling
Ouders zijn belangrijke stakeholders, maar hun rol moet ondersteunend blijven. Het idee van een app-groep met student, ouders en coach riep gemengde reacties op. De intrinsieke motivatie van de student blijft leidend.


3. Regelmatige loopbaangesprekken
Minimaal twee loopbaangesprekken per jaar worden als waardevol gezien. De vorm – formeel of informeel – kan verschillen, zolang het gesprek maar ruimte biedt voor reflectie en richting.


4. Voorbereiding vanuit het VO op het MBO
LOB in het VO legt een basis, maar er is behoefte aan meer verdieping. Denk aan mbo-bezoeken en opdrachten vanuit het mbo. Ook een module “Hoe werkt het mbo?” en de inzet van overstapcoaches voor specifieke leerlingen werden als kansrijk genoemd.


5. Gedrag en beroepshouding centraal in LOB
Beroepshouding en werknemersvaardigheden zijn essentieel binnen LOB. Docenten kunnen hierin een voorbeeldrol vervullen door hun eigen loopbaan te delen en studenten te inspireren.


6. Loopbaanplannen bespreken
Het regelmatig bespreken van het loopbaanplan helpt studenten om te reflecteren, bij te sturen en doelen te stellen. Dit draagt bij aan minder uitval en meer betrokkenheid.


7. Een basisprogramma LOB?
De meningen waren verdeeld. Een uniforme basis kan zorgen voor gelijke kansen, maar mag niet ten koste gaan van gepersonaliseerd onderwijs. Een basisprogramma met vaste elementen zoals gesprekken en loopbaanchecks kan een middenweg bieden.


8. LOB: ‘moetje’ of waardevol?
Veel studenten ervaren LOB-lessen als verplicht nummer, maar waarderen coachgesprekken en stagebezoeken wél. Er ligt een kans om de waarde van LOB beter zichtbaar te maken.


Deze LOB netwerk bijeenkomst liet zien hoe waardevol het is om ervaringen en perspectieven te delen. Samen bouwen we aan een sterke loopbaanbegeleiding die aansluit bij de leefwereld van jongeren én de praktijk van het onderwijs.

We kijken terug op een interessante en inspirerende onderwijsmiddag!