21 maart 2024, Borging LOB; jongeren aan het woord

21 maart 2024 – lerend netwerk bijeenkomst Sterk LOB VO-MBO. Thema: Borging LOB; jongeren aan het woord

Op 21 maart organiseerde de projectgroep Versterken LOB weer een lerend netwerk bijeenkomst. 23 onderwijsprofessionals uit VO en MBO gingen in gesprek met een twaalftal leerlingen en studenten en met elkaar. Centraal stond de loopbaanontwikkeling van jongeren die het hele leven door gaat en de ondersteuning die begeleiders kunnen bieden in de paar jaar dat de jongere op de middelbare school zit of in het mbo – en daarbij passant is op de studieloopbaan van de leerling.

Om het gesprek in te leiden werd er gewerkt vanuit het volgende doel: ‘Iedere jongere heeft een loopbaandossier, is daar trots op en neemt deze mee naar het mbo. Om vandaaruit te komen tot een loopbaanplan voor tijdens- en na het mbo.’
Aan de hand van een zestal vraagstukken is de dialoog gevoerd om te komen tot concrete acties. Voor ons als begeleiders én voor de scholen in de regio. Dit waren interessante gesprekken.

De leerlingen en studenten waren eerlijk over zichzelf. “Als ik er nog niet aan toe ben om te kiezen, dan gebeurt er ook niets en ga ik ook niet serieus met LOB aan de slag.” En “soms is het nodig eerst onderuit te gaan, voordat ik het belang ervan ga inzien.” Dit beamen de begeleiders, vooral uit het vo. LOB blijft een worsteling tussen het stimuleren van intrinsieke motivatie en ook het vergroten van een opleidings- en beroepsbeeld om überhaupt zicht te krijgen op de mogelijkheden die er zijn. Toch zagen de leerlingen en studenten zeker wel de meerwaarde in van LOB. Vooral in de vorm van maatwerk, persoonlijke begeleiding, veel keuzevrijheid en praktijkervaringen.

Zo wilden de jongeren op stage gaan bij beroepen die hen echt leuk lijken, gastlessen van beroepsprofessionals op school om juist meer verschillende beroepen te leren kennen en in gesprek kunnen gaan met studenten van vervolgopleidingen, om zo een beter opleidings- en beroepsbeeld te krijgen. Om die ervaringen te borgen zouden zij het liefst een paar keer per jaar een driehoeksgesprek hebben met ouder-leerling-mentor/coach en in een presentatie hun loopbaanplan vertellen: waar sta ik nu? waar wil ik naartoe werken? En wat ga ik doen om dat doel te bereiken?

De begeleiders vulden aan dat er binnen school dan ook het een en ander moet gebeuren om dat mogelijk te maken. De directie moet erachter staan en het moet passen in het onderwijscurriculum. Maar ook zij zien hier kansen in. Zowel de leerlingen, studenten en onderwijsprofessionals zijn het erover eens dat de begeleiding essentieel is. “Niet iedereen moet mentor zijn”, gaven een aantal leerlingen aan. “En als je mentor bent, dan moet je er ook voor gaan om LOB zinvol en inspirerend te maken, aldus decanen.” Niet alleen achter de computer aan de slag met het uittypen van LOB-opdrachten, maar actief in gesprek met elkaar aan de hand van ontdekkingen uit opdrachten en ervaringen.

Ook wilden de jongeren kunnen kiezen in de vorm van het loopbaandossier. Bijvoorbeeld het schrijven van een kennismakingsbrief voor de nieuwe begeleider, of juist het maken van een presentatie of vlog. Door bijvoorbeeld ieder jaar op die manier af te ronden oefenen de leerlingen met het nadenken over zichzelf en ontwikkelen ze de nodige loopbaanvaardigheden. Tegen de tijd dat ze dan op het mbo zitten, zijn ze beter in staat om aan te gaven wat hun loopbaanplan is en welke begeleiding zij nodig hebben van de studieloopbaanbegeleider of studentcoach.

De inzichten van deze bijeenkomst dragen eraan bij om leerlingen en studenten meer regie te geven over hun eigen loopbaan en LOB meer effectief te maken.