12 maart 2020, Lerend Netwerk Sterk LOB in vmbo-tl

12 maart 2020, Lerend Netwerk Sterk LOB in vmbo-tl

Op donderdag 12 maart was er weer een bijeenkomst van het Lerend Netwerk Sterk LOB in vmbo-tl waarin schoolleiders en decanen van meerdere scholen elkaar informeren en inspireren.

In een informele setting werden de deelnemers bijgepraat over de update rondom het praktijkgerichte programma. Naast het nieuwe toetsingskader en de koppeling met brede vaardigheden, zijn de mogelijkheden besproken voor schooleigen- en regionale activiteiten om onderdeel uit te maken van dit praktijkgerichte programma.

Ook over Sterk Techniekonderwijs was nieuws te vermelden. Onder de naar ‘TisforTech.nl’ is het regionale programma gelanceerd. Scholen die Techniek onder de aandacht willen brengen kunnen contact opnemen met de contactpersonen.

Vanuit de gedachte ‘proactief samen aan de slag in de regio Eemland’ heeft de projectgroep een viertal voorstellen voorgelegd aan de decanen en schoolleiders. De voorstellen zoals een groepsbezoek aan bedrijven of instellingen in het eigen interessegebied en een klassikale bezoekdag bij een groot bedrijf dragen bij aan de oriëntatie op beroepsmogelijkheden en arbeidsoriëntatie in de regio. Een ander voorstel is om een regionaal loopbaanevenement te organiseren waarbij leerlingen en ouders voorlichtingen bezoeken van beroepsprofessionals om vervolgens leerlingen in kleine groepen met beroepsprofessionals te speeddaten. Om ook vo-medewerkers de kracht van ervaren mee te geven is het vierde voorstel om een tour langs bedrijven of instellingen te organiseren. We hopen daarmee dat medewerkers vanuit hun eigen inspiraties en verhalen, leerlingen enthousiasmeren om ook de wereld van beroepen en opleidingen te onderzoeken en ontdekken. De deelnemers konden tien punten verdelen over de vier activiteiten. Met deze input gaan we aan de slag om invulling te geven aan het VSV-programma voor 2020-2024.

Iedere bijeenkomst presenteren een aantal scholen hun LOB-aanpak aan de andere scholen. Dit keer heeft ’t Nieuwe Eemland de deelnemers meegenomen in hun ontwikkeling van de Eem-uren waarin leerlingen per periode kiezen voor extra verbreding of verdieping. Het Amsfort College praatte ons bij over ‘Be Strong’ en ‘Go!’ waarin kerndoelen, vaardigheden, burgerschap en loopbaanontwikkeling samenkomen. Als afsluiting nam Corderius College ons mee in hun aanpak rondom het loopbaan-profielwerkstuk waarin de leerlingen hun eindpresentatie presenteren aan leerlingen uit leerjaar twee en drie.